Σ΄ ένα κόσμο χωρίς μαγεία, χωρίς πίστη, χωρίς ελπίδα, χωρίς θεό και μοναδική αλήθεια, σε ένα κόσμο χαώδη και κατακερματισμένο, πώς μπορεί η ιστορία να είναι ή να φαντάζει επική; Ούτε και να καμώνεται μπορεί. Στη νεότητά της η ιστορία υπήρξε επική. Τώρα όμως στην ωριμότητά της δεν μπορεί παρά να είναι ειρωνική, σαρκαστική, σχετικιστική, τραγική. Ίσως οι επικοί τρόποι να ξανακάνουν την εμφάνισή τους στη σκηνή της ιστοριογραφίας όταν φουσκώσουν και πάλι τα πανιά των οραματισμών και το ποτάμι της δικαιοσύνης κυλήσει ορμητικό, όταν οι άνθρωποι πιστέψουν στις δυνάμεις τους και εκφράσουν τη συλλογική σκέψη και δημιουργικότητά τους, όταν κατορθώσουν να λυτρωθούν από το άγος και το άχθος του παρελθόντος, όταν η ουτοπία αρχίσει να θαμποχαράζει.



«Η ιστορία μπορεί να μας βοηθήσει. Μπορεί, επίσης, να είναι πολύ επικίνδυνη. Είναι περισσότερο σώφρον να αντιμετωπίζουμε την ιστορία όχι ως σωρό νεκρών φύλλων ή συλλογή σκονισμένων έργων τέχνης, αλλά ως μικρή λίμνη, μερικές φορές ευεργετική, συχνά θειούχο, που, χωμένη κάτω από το παρόν, διαμορφώνει σιωπηλά τους θεσμούς μας, τον τρόπο που σκεπτόμαστε, το τι μας αρέσει και τι δεν μας αρέσει. Απευθυνόμαστε σε αυτήν [....] για επιβεβαίωση, για να πάρουμε μαθήματα και πληροφορίες. Η επιβεβαίωση, είτε πρόκειται για προσδιορισμό της ταυτότητας ομάδων, για αιτήματα ή για δικαίωση, σχεδόν πάντοτε προκύπτει από τη χρήση του παρελθόντος. [...] Το παρελθόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σχεδόν για όλα τα πράγματα που θέλουμε να κάνουμε στο παρόν. Κάνουμε κακή χρήση του όταν δημιουργούμε ψέματα για το παρελθόν ή γράφουμε την ιστορία με τρόπο που να παρουσιάζεται μόνο η δική μας άποψη».

Margaret Macmillan, Χρήση και κατάχρηση της ιστορίας, μετάφραση Μίνα Καρδαμίτσα – Ψυχογιού, Ινστιτούτο του Βιβλίου – Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2012, 11 [πρώτη έκδοση στην αγγλική γλώσσα 2009]


«Σ’ έναν κόσμο γεμάτο αβεβαιότητες η ιστοριογραφία μπορεί να κινηθεί προς απρόβλεπτες κατευθύνσεις». Georg Iggers.


«Προχωρήστε και να ξέρετε ότι σ’ ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον θα ανοίξουν και πάλι οι πλατιοί δρόμοι μέσα από τους οποίους θα βαδίσει ο ελεύθερος άνθρωπος για να χτίσει μια καλύτερη κοινωνία». Σαλβαδόρ Αλιέντε.


«Ο θάνατος ταιριάζει στα μουσεία. Σε όλα τα μουσεία, όχι μόνο σ’ ένα Μουσείο Πολέμου. Κάθε έκθεση –πίνακες, γλυπτά, αντικείμενα, μηχανήματα- είναι μια νεκρή φύση και οι άνθρωποι που συνωστίζονται στις αίθουσες, γεμίζοντάς τες και αδειάζοντάς τες σαν σκιές, εξασκούνται στη μελλοντική οριστική διαμονή τους στο μεγάλο Μουσείο της ανθρωπότητας, του κόσμου, όπου ο καθένας είναι μια νεκρή φύση. Πρόσωπα σαν φρούτα που κόπηκαν από το δέντρο και τοποθετήθηκαν γερτά πάνω σ’ ένα πιάτο».

Κλαούντιο Μάγκρις, Υπόθεση αρχείου, μετάφραση-σημειώσεις Άννα Παπασταύρου, Καστανιώτη, Αθήνα 2017, 10


Δευτέρα, 6 Ιουνίου 2016

Φωτογραφίες από την επίσκεψη στη Μακρόνησο 5/6/16



Άφιξη του πλοίου στο νησί

Άφιξη του πλοίου στο νησί

Η είσοδος στο Α' ΕΤΟ (Α Ειδικό Τάγμα Οπλιτών)

Μνημείο πεσόντων στο Α' ΕΤΟ 
Άποψη του λιμανιού από το κτίριο των αρτοκλιβάνων

Οι φούρνοι μέσα στο αναπαλαιωμένο κτίριο των αρτοκλιβάνων

Το κτίριο των αρτοκλιβάνων

Η θέα από το ύψωμα της εκκλησίας του Αγίου Αντωνίου που κατασκευάστηκε από τους κρατούμενους

Ο θόλος του Αγίου Αντωνίου 

Άγιος Αντώνιος Μακρονήσου

Ψηφιδωτό στο Α' ΕΤΟ

Το άγαλμα του Λεωνίδα στο Β' ΕΤΟ (Β Ειδικό Τάγμα Οπλιτών)

Το άγαλμα του Διγενή στο Β' ΕΤΟ (Β Ειδικό Τάγμα Οπλιτών) 
Άποψη του Β' ΕΤΟ

Η θέα από τον χώρο των στρατιωτών στο Β' ΕΤΟ

Στύλος της σημαίας κοντά στα κτίρια της διοίκησης του Β' ΕΤΟ

Στα κτίρια της διοίκησης του Β' ΕΤΟ με φίλους 
Στα κτίρια της διοίκησης του Β' ΕΤΟ με φίλους

Η βίλα του διοικητή Α. Βασιλόπουλου στο Β' ΕΤΟ, κατασκευασμένη με την καταναγκαστική εργασία των κρατουμένων

Η βίλα του διοικητή Α. Βασιλόπουλου στο Β' ΕΤΟ

Η βίλα του διοικητή Α. Βασιλόπουλου στο Β' ΕΤΟ

Το συντριβάνι της βίλας του διοικητή Α. Βασιλόπουλου στο Β' ΕΤΟ
Φθάνοντας στο νησί

Φθάνοντας στο νησί 
Άποψη του λιμανιού στο Α΄ΕΤΟ

Θάλασσα και βράχια

Η είσοδος στο Α' ΕΤΟ
Το μνημείο των πεσόντων στο Α΄ΕΤΟ

Η είσοδος στο Α' ΕΤΟ 
 
Άποψη του Α΄ΕΤΟ

Κτίριο των αρτοκλιβάνων

Κτίριο των αρτοκλιβάνων

Οι φούρνοι στο κτίριο των αρτοκλιβάνων

Η θέα από το ύψωμα της εκκλησίας του Αγίου Αντωνίου 
Από το κτίριο των αρτοκλιβάνων

Πανό της ΠΕΚΑΜ στο κτίριο των αρτοκλιβάνων

Η εκκλησία του Αγίου Αντωνίου

Η εκκλησία του Αγίου Αντωνίου

Η εκκλησία του Αγίου Αντωνίου

Ο θόλος της εκκλησίας με τα αστέρια που φιλοτέχνησε ο Μίκης Θεοδωράκης

Ο θόλος της εκκλησίας με τα αστέρια που φιλοτέχνησε ο Μίκης Θεοδωράκης

Η πύλη του Α΄ΕΤΟ

Η πύλη του Α΄ΕΤΟ 
Οι ακτές του νησιού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου