Σ΄ ένα κόσμο χωρίς μαγεία, χωρίς πίστη, χωρίς ελπίδα, χωρίς θεό και μοναδική αλήθεια, σε ένα κόσμο χαώδη και κατακερματισμένο, πώς μπορεί η ιστορία να είναι ή να φαντάζει επική; Ούτε και να καμώνεται μπορεί. Στη νεότητά της η ιστορία υπήρξε επική. Τώρα όμως στην ωριμότητά της δεν μπορεί παρά να είναι ειρωνική, σαρκαστική, σχετικιστική, τραγική. Ίσως οι επικοί τρόποι να ξανακάνουν την εμφάνισή τους στη σκηνή της ιστοριογραφίας όταν φουσκώσουν και πάλι τα πανιά των οραματισμών και το ποτάμι της δικαιοσύνης κυλήσει ορμητικό, όταν οι άνθρωποι πιστέψουν στις δυνάμεις τους και εκφράσουν τη συλλογική σκέψη και δημιουργικότητά τους, όταν κατορθώσουν να λυτρωθούν από το άγος και το άχθος του παρελθόντος, όταν η ουτοπία αρχίσει να θαμποχαράζει.



«Η ιστορία μπορεί να μας βοηθήσει. Μπορεί, επίσης, να είναι πολύ επικίνδυνη. Είναι περισσότερο σώφρον να αντιμετωπίζουμε την ιστορία όχι ως σωρό νεκρών φύλλων ή συλλογή σκονισμένων έργων τέχνης, αλλά ως μικρή λίμνη, μερικές φορές ευεργετική, συχνά θειούχο, που, χωμένη κάτω από το παρόν, διαμορφώνει σιωπηλά τους θεσμούς μας, τον τρόπο που σκεπτόμαστε, το τι μας αρέσει και τι δεν μας αρέσει. Απευθυνόμαστε σε αυτήν [....] για επιβεβαίωση, για να πάρουμε μαθήματα και πληροφορίες. Η επιβεβαίωση, είτε πρόκειται για προσδιορισμό της ταυτότητας ομάδων, για αιτήματα ή για δικαίωση, σχεδόν πάντοτε προκύπτει από τη χρήση του παρελθόντος. [...] Το παρελθόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σχεδόν για όλα τα πράγματα που θέλουμε να κάνουμε στο παρόν. Κάνουμε κακή χρήση του όταν δημιουργούμε ψέματα για το παρελθόν ή γράφουμε την ιστορία με τρόπο που να παρουσιάζεται μόνο η δική μας άποψη».

Margaret Macmillan, Χρήση και κατάχρηση της ιστορίας, μετάφραση Μίνα Καρδαμίτσα – Ψυχογιού, Ινστιτούτο του Βιβλίου – Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2012, 11 [πρώτη έκδοση στην αγγλική γλώσσα 2009]


«Σ’ έναν κόσμο γεμάτο αβεβαιότητες η ιστοριογραφία μπορεί να κινηθεί προς απρόβλεπτες κατευθύνσεις». Georg Iggers.


«Προχωρήστε και να ξέρετε ότι σ’ ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον θα ανοίξουν και πάλι οι πλατιοί δρόμοι μέσα από τους οποίους θα βαδίσει ο ελεύθερος άνθρωπος για να χτίσει μια καλύτερη κοινωνία». Σαλβαδόρ Αλιέντε.


«Ο θάνατος ταιριάζει στα μουσεία. Σε όλα τα μουσεία, όχι μόνο σ’ ένα Μουσείο Πολέμου. Κάθε έκθεση –πίνακες, γλυπτά, αντικείμενα, μηχανήματα- είναι μια νεκρή φύση και οι άνθρωποι που συνωστίζονται στις αίθουσες, γεμίζοντάς τες και αδειάζοντάς τες σαν σκιές, εξασκούνται στη μελλοντική οριστική διαμονή τους στο μεγάλο Μουσείο της ανθρωπότητας, του κόσμου, όπου ο καθένας είναι μια νεκρή φύση. Πρόσωπα σαν φρούτα που κόπηκαν από το δέντρο και τοποθετήθηκαν γερτά πάνω σ’ ένα πιάτο».

Κλαούντιο Μάγκρις, Υπόθεση αρχείου, μετάφραση-σημειώσεις Άννα Παπασταύρου, Καστανιώτη, Αθήνα 2017, 10


Τρίτη, 28 Αυγούστου 2012

Προσαγόρευση στον Falk Pingel (23 Νοεμβρίου 2009)



Dear colleagues,
Dear students,
Dear friends,

It is a great honour and pleasure for us to have here today, in our Department of Elementary Education of the Aegean University, at the borders of Europe, Professor Doctor Falk Pingel.
He is one of the distinguished historians in the field of the Nazism period, concentration camps and the Holocaust. Moreover, he is one of the most emblematic figures of the Georg Eckert Institute and, in my opinion, he is the social scientist who has opened up new prospects and horizons in the research of history textbooks and teaching methods as well as i  ii  n historical education as a whole.
I would like to underline his recent contribution which could possibly turn out to be his major work concerning the pedagogical approaches to “sensitive” and traumatical historical facts  in conflictual and post-conflictual situations. Personally, I am very concerned about this research field. Working together with professor Dimitris Mavroskoufis and my colleagues and collaborators in our Department, Panagiotis Gatsotis  and Elli Lemonidou, we are currently authoring a book (to be published soon) which is very closely related to the Professor Pingel‘s interests. Therefore, we are in many ways indebted to Professor Pingel. With his work, Professor Pingel encourages us to handle the history teaching and learning not as something which separates, but, on the contrary, as something that connects peoples.
It is very interesting for me that Professor Pingel is a well-known historian who focuses on History Didactics. His work connects the epistemology of history and the spirit of New History with the social memory and the school history. In his approach, the History Didactics derives from the body of historiography and not vice versa.
In the era of symbolic wars about history and culture all over the world, Professor Pingel pursues the utopia of a common European historical culture and education, as a means for the construction of the European identity, as well as the promotion of the consequent humanitarian interests.
Here, in our Department, we love utopias, visionaries, and dedicated hard-working historians and educators. We appreciate social scientists fighting for the ideals of truth, freedom, peace, justice, solidarity, and emancipation. Therefore we  respect historians who approach historical knowledge as a common good. 

Dear Professor Doctor Pingel,

You are more than welcome in Rhodes.
Thank you so much for having accepted our invitation.
Your audience today is made up from colleagues coming from different scientific fields, teachers in service training, postgraduate and undergraduate students.
            We are looking forward to an interesting exchange of ideas.
I call upon you to take the floor.      

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου