Σ΄ ένα κόσμο χωρίς μαγεία, χωρίς πίστη, χωρίς ελπίδα, χωρίς θεό και μοναδική αλήθεια, σε ένα κόσμο χαώδη και κατακερματισμένο, πώς μπορεί η ιστορία να είναι ή να φαντάζει επική; Ούτε και να καμώνεται μπορεί. Στη νεότητά της η ιστορία υπήρξε επική. Τώρα όμως στην ωριμότητά της δεν μπορεί παρά να είναι ειρωνική, σαρκαστική, σχετικιστική, τραγική. Ίσως οι επικοί τρόποι να ξανακάνουν την εμφάνισή τους στη σκηνή της ιστοριογραφίας όταν φουσκώσουν και πάλι τα πανιά των οραματισμών και το ποτάμι της δικαιοσύνης κυλήσει ορμητικό, όταν οι άνθρωποι πιστέψουν στις δυνάμεις τους και εκφράσουν τη συλλογική σκέψη και δημιουργικότητά τους, όταν κατορθώσουν να λυτρωθούν από το άγος και το άχθος του παρελθόντος, όταν η ουτοπία αρχίσει να θαμποχαράζει.



«Η ιστορία μπορεί να μας βοηθήσει. Μπορεί, επίσης, να είναι πολύ επικίνδυνη. Είναι περισσότερο σώφρον να αντιμετωπίζουμε την ιστορία όχι ως σωρό νεκρών φύλλων ή συλλογή σκονισμένων έργων τέχνης, αλλά ως μικρή λίμνη, μερικές φορές ευεργετική, συχνά θειούχο, που, χωμένη κάτω από το παρόν, διαμορφώνει σιωπηλά τους θεσμούς μας, τον τρόπο που σκεπτόμαστε, το τι μας αρέσει και τι δεν μας αρέσει. Απευθυνόμαστε σε αυτήν [....] για επιβεβαίωση, για να πάρουμε μαθήματα και πληροφορίες. Η επιβεβαίωση, είτε πρόκειται για προσδιορισμό της ταυτότητας ομάδων, για αιτήματα ή για δικαίωση, σχεδόν πάντοτε προκύπτει από τη χρήση του παρελθόντος. [...] Το παρελθόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σχεδόν για όλα τα πράγματα που θέλουμε να κάνουμε στο παρόν. Κάνουμε κακή χρήση του όταν δημιουργούμε ψέματα για το παρελθόν ή γράφουμε την ιστορία με τρόπο που να παρουσιάζεται μόνο η δική μας άποψη».

Margaret Macmillan, Χρήση και κατάχρηση της ιστορίας, μετάφραση Μίνα Καρδαμίτσα – Ψυχογιού, Ινστιτούτο του Βιβλίου – Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2012, 11 [πρώτη έκδοση στην αγγλική γλώσσα 2009]


«Σ’ έναν κόσμο γεμάτο αβεβαιότητες η ιστοριογραφία μπορεί να κινηθεί προς απρόβλεπτες κατευθύνσεις». Georg Iggers.


«Προχωρήστε και να ξέρετε ότι σ’ ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον θα ανοίξουν και πάλι οι πλατιοί δρόμοι μέσα από τους οποίους θα βαδίσει ο ελεύθερος άνθρωπος για να χτίσει μια καλύτερη κοινωνία». Σαλβαδόρ Αλιέντε.


«Ο θάνατος ταιριάζει στα μουσεία. Σε όλα τα μουσεία, όχι μόνο σ’ ένα Μουσείο Πολέμου. Κάθε έκθεση –πίνακες, γλυπτά, αντικείμενα, μηχανήματα- είναι μια νεκρή φύση και οι άνθρωποι που συνωστίζονται στις αίθουσες, γεμίζοντάς τες και αδειάζοντάς τες σαν σκιές, εξασκούνται στη μελλοντική οριστική διαμονή τους στο μεγάλο Μουσείο της ανθρωπότητας, του κόσμου, όπου ο καθένας είναι μια νεκρή φύση. Πρόσωπα σαν φρούτα που κόπηκαν από το δέντρο και τοποθετήθηκαν γερτά πάνω σ’ ένα πιάτο».

Κλαούντιο Μάγκρις, Υπόθεση αρχείου, μετάφραση-σημειώσεις Άννα Παπασταύρου, Καστανιώτη, Αθήνα 2017, 10


O τίτλος "Der Doppelgänger" στο οικείο lieder δόθηκε από τον Schubert. Στο βιβλίο του Heine's Buch der Lieder (1827) το σχετικό ποίημα είναι άτιτλο, προκαλώντας στο τέλος μια έκπληξη.

Γερμανικό πρωτότυπο

Still ist die Nacht, es ruhen die Gassen,
In diesem Hause wohnte mein Schatz;
Sie hat schon längst die Stadt verlassen,
Doch steht noch das Haus auf demselben Platz.

Da steht auch ein Mensch und starrt in die Höhe,
Und ringt die Hände, vor Schmerzensgewalt;
Mir graust es, wenn ich sein Antlitz sehe, -
Der Mond zeigt mir meine eigne Gestalt.

Du Doppelgänger! du bleicher Geselle!
Was äffst du nach mein Liebesleid,
Das mich gequält auf dieser Stelle,
So manche Nacht, in alter Zeit?



Αγγλική μετάφραση

The night is quiet, the streets are calm,
In this house my beloved once lived:
She has long since left the town,
But the house still stands, here in the same place.

A man stands there also and looks to the sky,
And wrings his hands, overwhelmed by pain:
I am terrified – when I see his face,
The moon shows me my own form!

O you Doppelgänger! you pale comrade!
Why do you ape the pain of my love
Which tormented me upon this spot
So many a night, so long ago?


«Ούτε η αυταπάτη, ούτε η απάτη, ούτε το ψέμα λείπουν από την πανεπιστημιακή και επιστημονική ζωή».


Πιερ Βιντάλ-Νακέ

Τετάρτη 29 Αυγούστου 2012

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ POWERPOINT



ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ  POWERPOINT 


«Επιτρέπεται η χρήση και αναπαραγωγή του αναρτημένου υλικού μόνο για επιστημονικούς και διδακτικούς σκοπούς και βεβαίως με την προϋπόθεση ότι θα αναφέρεται η πηγή προέλευσής του. Σε αντίθετη περίπτωση, η χρήση του χωρίς αναφορά στους δημιουργούς του εμπίπτει



Παρουσίαση 1η 

Τίτλος: New history textbooks in Greece and
the educational policy for minorities





Παρουσίαση 2η 

Τίτλος: Aspects of historical culture
and historical consciousness:





Παρουσίαση 3η

Τίτλος: Εικόνες Ευγονικής 





Παρουσίαση 4η 

Τίτλος: “The global (world) history in the Greek
Primary and Secondary Education”





Παρουσίαση 5η 

Τίτλος: Η μακριά σκιά






Παρουσίαση 6η 

Τίτλος Hartog -παροντισμός






Παρουσίαση 7η 

Τίτλος: History Education in Relation to the
                                                              Controversial Past and Trauma








Παρουσίαση 8η 

Τίτλος: Τι σημαίνει διδασκαλία της ιστορίας;
Γλώσσα, ιδέες και νοήματα








Παρουσίαση 9η 

Τίτλος: Οι εξελίξεις στη διδακτική
της ιστορίας







Παρουσίαση 10η 

Τίτλος: Ιστορικές και πολιτισμικές
διαστάσεις
στην προσέγγιση του τραυματικού
και επίμαχου παρελθόντος.
Η συμβολή του Μισέλ ντε Σερτώ,
της ιστορίας του παρόντος χρόνου
και της δημόσιας ιστορίας







Παρουσίαση 11η 

Τίτλος: Η εξάλειψη της ετερότητας από την Ιστορία. Μορφή
αποκλεισμού και καταπάτηση δικαιωμάτων. Η
περίπτωση των σχολικών εγχειριδίων Ιστορίας στην
Ελλάδα.






Παρουσίαση 12η 

Τίτλος: Η εξάλειψη της ετερότητας από την Ιστορία. Μορφή
αποκλεισμού και καταπάτηση δικαιωμάτων. Η
περίπτωση των σχολικών εγχειριδίων Ιστορίας στην
Ελλάδα. (εμπλουτισμένη) 






Παρουσίαση 13η 

Τίτλος: Τo τραυματικό και επίμαχο παρελθόν
και οι συγκρουσιακές του αναγνώσεις






Παρουσίαση 14η 

Τίτλος: History Education in Relation to the
Controversial Past and Trauma






Παρουσίαση 15η 

Τίτλος: Τρέχουσες εξελίξεις στο
πεδίο της ιστορικής μάθησης




Παρουσίαση 16η 

Τίτλος: “New history textbooks in Greece and
the educational policy for minorities
Exclusion – Impingement of Rights –
Suppression of Otherness”






Παρουσίαση 17η 

Τίτλος: Teaching the Holocaust With the
Internet






Παρουσίαση 18η 

Τίτλος: Thinking historically







Παρουσίαση 19η

Τίτλος: Στο σταυροδρόμι του τραύματος





Παρουσίαση 20η


Τίτλος: ΟΠΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΗ

ΑΦΗΓΗΣΗ ΤΡΙΩΝ ΠΕΡΙΟΔΩΝ
ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ
ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ ΣΤΟΝ 20ο ΑΙΩΝΑ









Παρουσίαση 21η


Τίτλος: Ένας δάσκαλος στην εθνική αντίσταση στον εμφύλιο και την πολιτική προσφυγιά








Παρουσίαση 22η


Τίτλος: Ποιοτική και ποσοτική έρευνα με
στόχο τη
χαρτογράφηση της ιστορικής
συνείδησης και των
κοινωνικών αναπαραστάσεων των
μαθητών/-τριών του
Λυκείου στο πλαίσιο του
εκπαιδευτικού προγράμματος
της Βουλής των Ελλήνων «Βουλή
των Εφήβων» 1995-2005






Παρουσίαση 23η

Τίτλος: Τα ερευνητικά πεδία της Διδακτικής της Ιστορίας στην Ελλάδα από την Μεταπολίτευση (1974) μέχρι σήμερα








Παρουσίαση 24η


Τίτλος: Τα ερευνητικά πεδία της Διδακτικής της Ιστορίας στην Ελλάδα από την Μεταπολίτευση (1974) μέχρι σήμερα (εμπλουτισμένη) 






Παρουσίαση 25η

Τίτλος: Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΚΑΙ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΜΝΗΜΕΣ

της Μαρίας Βλαχού






Παρουσίαση 26η

Τίτλος: Η ιδιομορφία των ΗΠΑ






Παρουσίαση 27η

Τίτλος: Ιστορικές έννοιες
εννοιολογική χαρτογράφηση





Παρουσίαση 28η

Τίτλος: ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ







Παρουσίαση 29η

Τίτλος: Ιστορικός Αναθεωρητισμός 






Παρουσίαση 30η

Τίτλος: What do history teachers (need to) know?
A framework for understanding and developing
practice.






Παρουσίαση 31η

Τίτλος: Το κρυφό σχολειό






Παρουσίαση 32η

Τίτλος: Παγκόσμια Ιστορία-Πόλεις-Θάλασσες






Παρουσίαση 33η

Τίτλος: Mostafa Hassani Idrissi
Pens…e historienne et
apprentissage de l' histoire







Παρουσίαση 34η

Τίτλος: Θεωρητικό και
ιστοριογραφικό πλαίσιο
για μια διερευνητική
προσέγγιση του
Ολοκαυτώματος








Παρουσίαση 35η

Τίτλος: Παρουσίαση 04-07-2007






Παρουσίαση 36η

Τίτλος: Ο παρών χρόνος 






Παρουσίαση 37η

Τίτλος: Οι πόλεμοι της Μνήμης






Παρουσίαση 38η

Τίτλος: ΕΓΧΕΙΡΊΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΤΟΥ
ΜΙΣΟΥΣ (Anne Weber, εκδόσεις Συμβουλίου της Ευρώπης)






Παρουσίαση 39η

Τίτλος: ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2012






Παρουσίαση 40η

Τίτλος: Οι εξελίξεις
στη διδακτική
της ιστορίας






Παρουσίαση 41η

Τίτλος Ενδεικτικές όψεις
της παθολογίας
της σχολικής ιστορίας
στην Ελλάδα











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου